Visuell vei mot målet ..

onsdag 30. januar 2013

Quick fix

Dagen i dag utviklet seg til å bli en av de dårligere uten at jeg helt vet hvorfor. Riktignok har det skjedd endel mindre hyggelige ting den siste tiden men hvorfor de dårlige følelsene skulle komme som en bråttsjø akkurat i dag er ikke lett å svare på. Men om jeg ikke har svaret på hvorfor så er det vel kanskje mer viktig å spørre seg selv hvordan en løser det. Min første innskytelse var å svinge innom ett par butikker på vei hjem fra jobb for å handle meg i godt humør. Jeg har slett ikke svart belte i shopping, men har oppdaget at en ørliten nyinvestering kan kurere gruff raskere enn jeg liker å tenke på. Hvorfor er det slik? Litt overfladisk kanskje, men om det virker så ... Nå tilsa lommeboken at det var mest fornuftig å gå rett hjem, og for å være ærlig så behøver jeg ingenting og disse innkjøpene pleier sjelden å være bra i ett langsiktig perspektiv.

Min neste innskytelse var å kose meg med noe god å spise. Og den tanken tilførte igrunnen bare mer gruff. Jeg har enda ikke greit å komme helt i normal modus etter juleferien og det er tross alt en måned siden. Jeg spiser normalt, trener ofte nok men greier ikke kvitte meg med denne småspisinga - det MÅ liksom koses litt her og litt der. Nå har jeg pålagt meg selv en hestekur med null søtt i noen dager - det vet jeg hjelper. Des mer søtt man spiser, desto mer må man ha - og vise verca. Så hadde jeg en alvorsprat med meg selv da og etter en hard debattrunde konkluderte man enstemmig om at å kose seg ut av dårlig humør var en enda dårlige ide enn å kjøpe seg ut av det. En feilinvestert genser blir tross alt liggende i skapet, mens kosemåltider legger seg på hoftene.

Dermed levde jeg med de dårlige følelsene arbeidsdagen ut og satte ipoden på gla'musikk da jeg gikk hjem. Etter middag plukket jeg fram ett strikketøy jeg gjerne vil bli ferdig med. Genseren blir helt OK, men den passer ikke meg - desverre. Modellen på bildet kledde den utmerket .. Men jeg brenner etter å starte ett på ett nytt prosjekt og vil gjerne bli ferdig med det gamle slik at jeg kan starte den mye artige fasen med å finne nytt mønster, velge garn, farger etc. Jeg savner å være kreativ, skape noe med hendene og få til ting. Videre hev jeg meg på ei treningsøkt vel vitende om at jeg alltid føler meg bedre etter å ha brukt kroppen fysisk.

Og nå sitter jeg her i sofaen godt fornøyd med at jeg ikke valgte noen av quick fix'ene - de hadde antakelig ikke hjulpet så lenge. Av og til er det best å kjenne på de dårlige følelsene for at de skal forsvinne med tiden - og huske at ingenting varer evig. Ei heller gruff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar