Visuell vei mot målet ..

tirsdag 8. januar 2013

Dire straits

Mennesket er skrudd sammen til hele tiden å ville videre og lære noe nytt. Selv er jeg ferdig med utdannelsen forlengst og har vel kommet godt inn i den alderen hvor mange etter- og videreutdanner seg, flytter oppover på karrierestigen eller gjør en helomvending fra sitt faste yrke og lever ut drømmen som noe helt annet.

Jeg har ikke gjort noe av dette. Men jeg forsøker å lære noe nytt jevnt og trutt likevel. En av mine "greier" er å overse teksting på engelsktalende film eller TV program i ett forsøk på å utvide vokabularet. Og det dukker stadig opp nyord gitt. Som i går for ekspempel, så oppdaget jeg at Dire Straits slett ikke (bare) er en rocke gruppe, men betyr "ytterste nød". Helt nytt for meg faktisk. I likhet med at wisteria som i Wisteria Lane fra Frustrerte Fruer er en viltvoksende (ugress)plante og at Grey's Anatomy egentlig er et medisinsk oppslags/læreverk og ikke først og fremst en TV serie.

En annen artig ting er å lære seg dobbeltbetydningen av ord. Som utvekslingsstudent engang i forrige årtusen erfarte jeg raskt hvor fattig man var når sosiale koder og språklig kompetanse kun var eksakt og bokstavlig. Man kunne fort komme i skade for å svare "the chicken" når noen spurte "what's cooking?". Og på norsk ville det vært meg helt fremmed og sagt "det er så servelat" om noe som er litt sånn elendig. Men etter å ha hatt sommerjobb på en pølsefabrikk så har jeg ingen problemer med å forstå den innholdsmessige sammenligningen av "baloney" - det var et underlig sammensurium i det pålegget gitt ..

Hva jeg skal bruke denne kunnskapen til er heller uviss. Den er vel mest til hygge og underholdning for meg selv.Men på julaften briljerte jeg med å kunne svare på hvorfor 2. juledag går under benevnelsen Boxing Day i England. Tjenerskapet måtte selvsagt jobbe på juledagen slik at herskapet kunne feire anstendig. Så fikk de fri 2. juledag og fikk med seg en boks med matrester hjem til sin familie ...

Se det:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar