Visuell vei mot målet ..

fredag 3. januar 2014

Nytt år - nye tider

Det er tid for nyttårsforsetter og jeg har faktisk ingen. Ikke i år heller. Jeg tikket inn over 130 besøk på treningssentere i 2013. Når jeg legger til alle turene i marka enten til fots eller på ski så er det tilsammen mer enn godt nok for mitt ambisjonsnivå.Så om jeg har noe mål eller forsett for 2014 så er det å fortsette som jeg stevner. Men etter å ha kikket på Schrødiner katt på NRK i går kveld så må jeg innrømme at jeg ble litt vippet ut av troen på at alle fancy dietter er bare tull. I går handlet det nemlig om faste og hva det gjorde med kroppen vår. Ikke hovedsaklig med fokus på vektnedgang, men mer mot helse, fettprosent, aldring, kolesterol og ja - i det hele tatt. Mange deta ljer og alt lar seg ikke gjenta her. Men jeg ble i allefall sittende å se hele programmet og må vedkjenne en aldri så liten fasinasjon over hvor stor virkning det hadde å spise normalt i 5 dager og faste i 2 dager.

Jeg var ikke alene om å ha sett dette og diskusjonen gikk høylytt rundt lunsjbordet i dag. Selv må jeg innrømme at jeg nesten blir litt satt ut. Man må sannelig spise gulrot mens det enda er sunt. Hva skjedde med mange og små måltider jevnt gjennom dagen? Eller mindre karbohydrater og mer protein? Tja .. jeg vet sannelig ikke. Men resultatene for kveldens programleder var i allefall entydige. Lavere vekt, fettprosent, kolesterol og alle de andre verdiene som jeg ikke husker navnet på men som altså var for høy i utgangspunktet. Hvem skal man tro på?

Jeg er ikke så sikker på at fasting er noe for meg - men at vi er for lite sulten sånn i det store og hele tror jeg nok stemmer. Vi har jo mat på alle kanter og mangler ingenting på noe som helst tidspunkt. Det er faktisk aldri for lite. Det kan jo være noe å tenke på når man har høyt fokus på lite, ofte og regelmessig. Det går sikkert bra å være litt sulten innimellom. Det sitter vel i hodet det også, som det meste annet.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar