Visuell vei mot målet ..

mandag 16. april 2012

Leseglede?

En utilsiktet konsekvens av disse tilfeldige nettskribleriene er å oppdage hvor lite jeg i virkelighetene leser. Hva skjedde? Jeg som kunne pløye meg gjennom minst seks bøker i en ferie .. nå går det i sirupsfart med noen sider på senga hver kveld. Det blir ikke store litteraturopplevelser av slikt :-(  Hverdagen krever sitt og det er mange behov og oppgaver som skal fylles - å sette seg ned i sofaen og lese oppleves vel kanskje som en luksus man ikke kan unne seg. Men ett og annet sløvt TV program kunne nok med fordel vært byttet ut med ei bok. Så hjelper et ikke akkurat på med ymse "feilinvesteringer". Nå har jeg vært gjennom en hel stabel av bøker til terningkast seks og med kritikerkommentarer som "Lesefest fra perm til perm" og dets like .. Og så kan jeg bare ikke like dem i det hele tatt?? Jeg blir så frustrert av det!

Derfor var jeg avventende og skeptisk da jeg startet på "Morgen i Jenin". Men her ble jeg mer enn gledelig overrasket. Gledelig er muligens feil utrykk når historien er full av så mye krig og menneskelige lidleser. Handlingen er nemlig lagt til Palestina etter 2. verdenskrig og fram til vår tid. Den følger oppvekst og bakgrunn til palestinske Amal som vokser opp i en flyktningerleir, fordrevet fra sitt bosted av Israelske soldater. Jeg liker bøker man blir klokere av og her oppnår forfatteren definitivt å kaste nytt og mer nyansert lys over en konflikt vi i Vesten stort sett får fortalt med Israelske øyne. Håper på mer fra forfatteren Susan Abulhawa!

Så har jeg gitt meg selv i oppgave å øke frekvensen på lesing. Lydbok har jeg ikke helt fått tak på - enda. Jeg mister liksom konsentrasjonen og begynner å tenke på andre ting. Men det ER lov å lese på en vanlig hverdag. Det MÅ ikke være ferie .. faktisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar