Visuell vei mot målet ..

fredag 21. desember 2012

Pust med magen!

Phu.. Det blir litt sånn hvert eneste år. Uansett hvor godt en planlegger og hvor tidlig man lager lister, fordeler oppgaver og handler julegaver i sommerferien - så kommer panikken sigende når det nærmer seg. I en ørliten (velfortjent) kunstpause forran TV'n i går kom tipset om å telle til fire. Puste inn på fire, holde pusten på fire, puste ut på fire og holde på fire. Jeg har prøvd, men får det ikke helt til. For mens jeg puster og teller så flyr tankene rundt sølvtøy, pepperkaker, rundstykker. røkelaks, og det siste julekortet jeg MÅ få skrevet til en onkel jeg hadde glemt. Det må være en svakhet i guds skaperverk at man ikke kan koble ut tankene av og til .. eller lukke ørene. Det er fullt mulig å lukke øyne slik at man slipper å se, men å tenke og høre det MÅ man faktisk hele tiden - bortsett fra når man sover. Og når man er stressa så sover man dårlig .... Ingen god kombinasjon det der.

Men nå har rødvinsglasset kommet på bordet, beina likeså og på TV'n ruller Love Actually som alltid setter meg i en spesiell stemning som har ingenting med jul å gjøre. Jeg så den nemlig på kino for første gang da jeg var sprekkferdig gravid med min datter - som ble født noen timer senere. Hvilken lykke! Å dele jul med en datter er noe jeg er svært takknemlig for å oppleve. Med alle disse mennene rundt meg er det herlig å ha noen "på lag" når det kommer til disse myke verdiene og muligens ubetydellige detaljene - men likevel så viktige for oss. Og det er mye som skal læres. Hvordan få krøll på båndet, balansen i julegaveutveksling, at man bør vaske hus før man pynter hus ..Alle disse dametingene. Er det så lurt tro?

Men altså - telle pust fikset jeg ikke. Så i morgen blir det yoga. Og jeg vurderer seriøst å gjenoppta tradisjonen med nyttårsforsett. Istedet for beina på bordet burde jeg ha beina i lotus - eller halvlotus. Her er jeg usikker på ambisjonsnivået og hva som realistisk lar seg oppnå. Men yoga har blitt min nye favoritt - og en halvlotus burde være innen rekkevidde før sommeren. Yes I can!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar