Visuell vei mot målet ..

tirsdag 20. november 2012

litt på avstand

Enn så lenge forsøker jeg å holde jula på armlengds avstand - men det er ikke lett. Handelstanden jobber hardt for det motsatte og byen pyntes til trengsel med mørketidsbelysning, granbar, røde hjerter og juletrær. Jeg elsker det - egentlig! Og har hele mitt liv vært ett skikkelig julemenneske selv om min egen barndom definitivt er forbi. Så fikk høytiden en knekk når familiekonstellasjonene endret seg og vi brått måtte endre på innkjørte tradisjoner og vaner. To seter er tom og vil forbli det for alltid .. Men i år har jeg bestemt meg for å glede meg fullt ut. Etterhvert, men ikke for tidlig. Ikke bruke opp stasen! Så jeg har startet litt forsiktig med VÅRrengjøring, ikke julerundvask. Julegaveliste er laget i all hemmelighet. Inni hodet mitt renner det over av tanker og ideer om alt jeg skal gjøre/rekke i desember (derav vask i november). Billetter til diverse julekonsertert og teaterstykker er diskret innkjøpt og lurt vekk i en bortgjemt kommodeskuff.

Om ikke lenge nå skal jeg tillate meg å plukke fram gledene én etter én. Tenne mange lys og glede meg over hver dag i adventstiden. Kose meg akkurat passe slik at man ikke blir mett i dobbelt (om ikke trippel) forstand lenge før det egentlig starter. Glede meg over det jeg har og være takknemlig for alt jeg HAR hatt. Oppsøke en venn jeg ikke har sett på lenge, lese ei bok som ligger på vent, forsøke ei kakeoppskrift som er ny for meg - og muligens gjøre ferdig genseren som nærmer seg slutten.  Jeg kan nesten ikke vente - og snart behøver jeg ikke det heller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar