Visuell vei mot målet ..

fredag 1. april 2011

Disiplin

For litt siden leste jeg en kronikk skrevet i avisen av en manuellterapeut. Den omhandlet temaet endring av vaner og var vinklet mot mosjon, vekt og helse. Mens jeg leste lurte jeg litt på om forfatteren kjente meg bedre enn jeg gjorde selv .. Men kanskje er vi ikke så ulike vi menneseker når det kommer til stykket. Han hadde i allefall fokus på disiplin. Det nyttet ikke å gå ned i vekt om man stadig belønnet sin gode innsats med en sjokolade eller ett par glass rødvin. Hvor ofte har ikke jeg gjort det? Videre skrev han om at endring måtte koste noe, det krevde disiplin å avstå fra goder man konstant forsøkte å rettferdigjøre i sitt eget hodet. Så denne uka har jeg forsøkt å ha litt foukus på disiplin. Hver gang lysten til å putte noe i munnen melder seg (ganske så ofte faktisk) så prøver jeg å tenke ordet DISIPLIN inni hodet mitt. Så langt har det hjulpet litt faktisk.

Videre skrev han mye om å ta helga tilbake. Altså at utskeielser lå til fredag og lørdagskveld punktum. Gevinsten i andre enden er jo at alt smaker så veldig mye bedre! Det er faktisk ikke godt med sjokolade hver eneste dag - det er bare en lite luring oppi hodet mitt som forsøker å overtale meg til at ikke bare er det godt, men jeg TRENGER sjokolade hver dag. Kronikken traff meg midt i magen med andre ord og jeg leste den flere ganger til inspirasjon og egen bebreidelse. Så nå forsøker jeg å etterleve min selvpålagte disiplin samtidig som jeg trygler værgudene om at denne vinteren snart må være over slik at vi kan få ett ørlite håp om vår. Snø er OK men ikke i april vel?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar