Visuell vei mot målet ..

søndag 12. februar 2012

Brente skygger

Tja .. hva mener jeg her? Boka omhandler skjebnen til en håndfull mennesker og starter med atombomben i Hiroshima i -45 og rundes av med fallet av tvillingtårnene i New York i 2001. I mellom dette er det India, Pakistan, Afganistan og krig i all sin elendighet på alle måter. Jeg liker begynnelsen veldig godt og henger godt med ett langt stykke. Men etterhvert så ruller det på litt for mange tilfeldige koblinger etter min smak. Jeg tror liksom ikke helt på det.. Og romanen spenner så vidt i tidsrom og personfigurer at jeg faller litt av lasset. Kanskje er jeg ikke intellektuell nok for en kritiker i en avis hevdet at dette var "en altoppslukende roman som krevde en kraftig emosjonell og intellektuell respons fra leserne". Så det så.
For min del ble det muligens litt motsatt. Boka "tok" meg ikke og jeg lese pliktskyldigst videre uten å føle at dette ble menneskeskjebner jeg etterhvert kjente eller kom under huden på. Så tok det litt tid å lese da. Og det ble en større overraskelse egentlig. Jeg liker å tro at jeg leser mye, men det gjør jeg jo ikke. Jeg leser hele tiden, men det går sannelig ikke fort. Noen sider på senga hver kveld er sannheten ... Så målet for 2012 er å endre på dette. Gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar