Visuell vei mot målet ..

mandag 10. oktober 2011

Shantaram

Jeg innser at denne boka burde fått mye større plass og oppmerksomhet enn å nærmest bli oversett som sengelektyre i en travel hverdag. Faktisk har jeg greid å bruke nesten ett år på denne mursteinen av en røverhistorie. Den skulle heller ha  vært med i kofferten på en deilig, lat sommerferie hvor man kunne lest i time etter time på stranda eller ved bassengkanten - kun avbrutt av en dukkert og ett glass kald sangria ...

Men nå er det ikke et slikt år jeg har tilbakelagt. Jeg var i full sving med å sette meg inn i histoiren da sjokkbeskjeden om mammas bortgang suste inn i livet mitt. I flere måneder hadde jeg ikke hodet på plass til å lese noe som helst. Og når juleferien kom hadde jeg mer enn nok med å virke som patriark og holde storfamilien sammen. Sakte men sikkert plukket jeg opp boka igjen, men så ble det i grunnen litt vanskelig å holde orden på alle disse menneskene. Ikke hovedpersonen og hans venn Prabaker - de står klart for meg. Og hvilken glitrende oversettelse av Prabakers noe mangelfulle engelsk:-) Riktig fornøyelig. Men det øvrige persongalleriet ble etterhvert litt i meste laget, så også alle voldelige handlinger som kanskje blir enda verre å fordøye parallelt med sorgarbeid.

Men til tross for dette så er jeg igjen fasinert av India som bakteppe for en fargerik historie. En får knust noen fordommer samtidig som det gjennomførte korrupte tankesettet ryster en langt inn i sjelen ..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar